מטיילת/ משתפת

קליפורניה חלק א: סן דייגו

סיפרתי כבר שאמא שלי הייתה פה חודש. לקחנו אותה לפלאגסטף, סדונה, וגאס, לגרנד קניון ולעוד המון שמורות ואתרים- בקיצור, לכל המקומות היפים שרק חיכינו שיגיע משהו אהוב שניקח אותו אליו.
אף על פי שאני במסע פרסום מאסיבי לטובת אריזונה, רצינו לנצל את ההזדמנות שאמא פה כדי לנסוע לעוד מקומות שגם אנחנו לא ראינו.
בת דודה שלי, כנרת, עברה לסן דייגו במדינת קליפורניה, עם בעלה ושלושת ילדיהם לפני כשלושה חודשים. כשהתחלנו לתכנן את הטיול של אמא בארה"ב, אמא שאלה אם אפשר להגיע לסן דייגו כדי לבקר את כנרת, מי כמוני מבינה שהתאקלמות במדינה זרה היא מאתגרת ולא קלה, עטופה בגעגועים וערגה לבית ולמשפחה. בדקנו מרחקים על המפה והסכמנו שנסיעה של 5- 6 שעות זה בקטנה, סגרנו מלון והודענו לכנרת שאנחנו מגיעים.
את האמת, לא ידעתי לאן אני נוסעת, קראתי ברפרוף באינטרנט, עשיתי רשימת יעדים שממליצים לראות, אבל לא תכננתי לפרטים הקטנים, כי מניסיון, טיול בו פוגשים חברים ומשפחה מקבל צבע אחר.
למזלנו, עילי, בעלה של כנרת, גדל בסן דייגו, ככה שהיה לנו מדריך תיירים פרטי.

קליפורניה חלק א: סן דייגו

אני לא אוהבת לנהוג בדרכים הראשיות בפיניקס, חוקי התנועה של אריזונה מטרידים אותי, כמו למשל העובדה שזה לגמרי חוקי לסמס ולדבר בטלפון, על אף שאתה נוהג בטנדר/ משאית ענקית/ ג'יפ במהירות היסטרית בכביש המהיר. כל מי שמכיר אותי ששמע שאני הולכת לנהוג בקליפורניה הזהיר אותי שהרבה יותר קשה לנהוג שם.
באופן מפתיע, לא הרגשתי ככה. אולי בגלל העובדה שרוב האנשים שם נוהגים ברכבים משפחתיים ולא בג'יפים מפלצתיים כמו אצלנו (מחיר הדלק בקליפורניה כמעט כפול ממחיר הדלק באריזונה מה שמסביר את המכוניות הקטנות יותר), אולי בגלל שבקליפורניה אסורה האינטראקציה עם הטלפון הנייד בכל מצב בנהיגה- ולמען האמת הנהיגה שם הזכירה לי את הנהיגה בישראל, שהיא אמנם לא קלה, אבל אותי לפחות היא פחות מפחידה מאשר הנהיגה פה.
אז הגענו לסן דייגו אחרי 6 שעות נסיעה, בשעות הצהריים המאוחרות. בפועל היו לנו יומיים מלאים בסן דייגו.
אחד מהימים הקדשנו לSea World, שהוא בהחלט חוויה משגעת.
עכשיו כמה המלצות לגבי הSea World :
הפארק נפתח בשעה עשר בבוקר ונסגר בשעה חמש אחר הצהריים- כדאי להגיע ב10:45 כי כל האטרקציות בגן לא נפתחות עד השעה הזו, אם יש אפשרות לא בסוף שבוע או חג, שלא תמצאו את עצמכם עומדים בתור מייגע לכל אטרקציה.
כמו גם, כדאי לחפש קופונים באינטרנט, עלות הכניסה לפארק עולה 90 דולר לאדם, אבל לרוב יש קופון שמקנה 20 דולר הנחה לאדם בוגר. טיפ כללי לטיול באמריקה: תרבות השימוש בקופונים מאוד נפוצה, וזה נכון לכל אטרקציה, חנויות בגדים ומסעדות ולכן שווה תמיד לבדוק אם יש קופון.
אני ממליצה בחום להביא אתכם הרבה מים. הפארק כאטרקציה תיירותית, יקר. במהלך המופעים השונים מקומות הישיבה הן בשמש, וכוס פלסטיק גדולה של שתייה עתידה לעלות 12 דולר ויותר.
בכניסה לפארק קחו אתכם עלון על מנת לראות באיזה שעה מתרחש כל מופע- זה משתנה על בסיס יומי, לכן כדאי לתכנן את היום בהתאם למופעים שיש באותו היום.

קליפורניה חלק א: סן דייגו- Sea World

עכשיו כשסיימתי עם הפרטים הטכניים אני יכולה להעיד שאני נהניתי מהפארק לא פחות מהילדים בני העשר של כנרת. התלהבתי מהמופעים ממש כמו ילדה! אל תפספסו את ההופעה של כלבי הים והדולפינים. יש גם הופעה פעם ביום של ליוויתנים, אבל בגלל שב2010 אחד הליוויתנים הטביע את המאמנת שלו– יש אינטראקציה מאוד מינימאלית בין הליוויתנים למאמנים.
אף ע"פ שהפארק מתגאה בכך שאת רוב החיות במופעים השונים הוא בעצם הציל, ואף ע"פ שהמופעים באמת מרשימים ומהנים, אם אתם אוהבי חיות כמוני- תתקלו בקונפליקט לא קל עם עצמכם, אודות ההופעה ובעלי חיים בשבי (מי אמר ביקורת עצמית ולא קיבל?)
קליפורניה חלק א: סן דייגו- Sea Worldאת היום השני פתחנו בחוף לה הויה (La Jolla), אף ע"פ שהיה קריר  ולא הייתה אפשרות להיכנס למים, נהננו מהרוח הקרירה, וממראה השחפים שמטיילים לאורך החוף. ניתן למצוא לאורך הטיילת שעל החוף בתי קפה, ומספר נקודות תצפית טובות שמהן ניתן לראות את כלבי הים שמשתזפים להם בשמש.
קליפורניה חלק א: סן דייגו- La Jolla beach
משם נסענו כ15 דקות להר סולידד (Mount Solidad), שמו ניתן לו בגלל העובדה שההר הזה עומד לבד לעומת רכס ההרים הנשקף ממולו. ההר מהווה נקודת תצפית של 360 מעלות לכל העיר, ניתן לראות את הכנסייה המורמונית, את מבנה האוניברסיטה של סן דייגו, ואת הטקסטורה הייחודית של סן דייגו, עמקים וגבהות, אשר נגרמו במהלך השנים בעקבות רעידות האדמה הקשות.

קליפורניה חלק א': סן דייגן- Mount Soledad

על ראש ההר יש אנדרטה של צלב ענקי, לזכר הנופלים במלחמת העולם השנייה.

משם נסענו  לנמל סן דייגו San Diego port – Star of India. ניתן לחנות ממש לאורך הנמל באמצעות מדחנים. המקום מכונה Star Of India על שם הספינה העתיקה בעולם שעודנה פעילה. הספינה נבנתה בשנת 1863 מברזל בתקופה שכל הספינות נבנו מעץ, והיוותה כניסוי חדשני. היא חלק מאוסף הספינות העתיקות של המוזיאון The Maritime Museum, שמצוי בנמל. כמו גם הספינה מהסרט שודדי הקאריביים עוגנת בנמל ומהווה חלק מהמוזיאון המיוחד הזה.
בנמל עוגנת גם נושאת מטוסים ישנה, אשר שרתה את צבא ארה"ב משנת 1945 עד תחילת שנות ה90, ומשמשת היום כמוזיאון. בספינה מוצגים מטוסים ישנים ממלחמת העולם השנייה. כרטיס כניסה למוזיאון עולה כעשרים דולר לבנאדם, אנחנו בילינו במוזיאון הזה כארבע שעות.
קליפורניה חלק א: סן דייגו
בהמשך הנמל תוכלו למצוא את הפסל המפורסם, שבעצם משחזר את התמונה ההיסטורית שצולמה ב–14 באוגוסט 1945: " Kissing the War Goodbye" נראים בו מלח המנשק אחות בכיכר טיימס בניו יורק ביום הניצחון על יפן. הפסל מכונה Unconditional Surrrnder"" והוא נישא לגובה של כ25 רגל.
ממש ליד הפסל יש מסעדה נהדרת שנקראת Fish Market Restaurant, במסעדה אפשר לשבת במרפסת שיושבת ממש על המים, וגם אם אתם לא חובבי דגים תמצאו מה לאכול שם.
בין מוזיאון הספינות העתיקות לנושאת המטוסים יש עמדה ממנה יוצאות ספינות לשייט, ביום ובערב.
אנחנו לקחנו את השייט של Flag Ship, השייט הוא בן שעתיים, עם הסבר אינפורמטיבי ומעניין על האזור. המחיר גם אטרקטיבי במיוחד, 30 דולר לבנאדם, אבל בגרופון יש בדר"כ קופון שמקנה כניסה לשני אנשים ב29 דולר.

קליפורניה חלק א: סן דייגו

חזרנו לרכב ונסענו לכיוון האי קורונדו (Coronado). משנת 1920 התושבים ביקשו שיבנה גשר אשר יחבר בין קורונדו לסן דייגו. חיל הים האמריקאי התנגד מחשש מרעידות אדמה (דרום קליפורניה ידועה כיעד מועד לפורענות מהבחינה הזו). הם חששו שהגשר יתמוטט ויחסום את היציאה מהמפרץ.
קליפורניה חלק א: סן דייגו- גשר קורונדו
בניית הגשר החלה בשנת  1964 והוא נפתח לשימוש התושבים בשנת 1969. הגשר גבוה במיוחד, והוא נבנה כך שגם נושאת המטוסים הגבוהה ביותר יכולה לעבור תחתיו  בחופשיות מבלי להגיע אליו. למעשה לאחרונה הוענק לו התואר המפוקפק "הגשר הקטלני ביותר" מכיוון שכ400 אנשים התאבדו ממנו.
באי מצוי המלון מפורסם Hotel del Coronado אשר נבנה ב1888 והפך את קורנדו לאי נופש מפורסם ויוקרתי.
קליפורניה חלק א: סן דייגו-Hotel del Coronado
עלינו בחזרה על הגשר ונסענו לפארק בל בואה (Balboa park). בל בואה פארק הוא אטרקציה שמתאימה ליום שלם אחד לפחות. לצערי היו לנו רק יומיים מלאים (בוודאות אנחנו נחזור, בייחוד שזה רק 6 שעות נסיעה מאתנו), אז לא הקדשנו את הזמן הראוי למקום הקסום הזה.
הפארק נבנה לכבוד תערוכת פנמה- קליפורניה שהתקיימה בסן דייגו בשנת 1915 ומאז משך אליו מוסדות תרבותיים רבים שהוקמו בתחומיו.
קליפורניה חלק א': סן דייגו- פארק בלבואה
קליפורניה חלק א': סן דייגו- פארק בלבואה    קליפורניה חלק א': סן דייגו- פארק בלבואה    קליפורניה חלק א': סן דייגו- פארק בלבואה
תוכלו למצוא בשביליו מוזיאונים, גנים, את התיאטרון שזכה בפרס טוני והופעות שונות שמוצגות בו. כדאי בכניסה לפארק להיכנס למרכז המבקרים ולקחת מפה, אשר תכיל את הפרטים אודות הופעות שונות שמתרחשות, שעות הרכבת החשמלית באזור, לאלו המתכננים להשתמש בה, וכמובן את המפה של הפארק כולו.
במידה ואתם רוצים להיכנס למספר מוזאונים ניתן לקנות כרטיס Multi-Day Pass"" שמקנה לכם כניסה לכמעט כל המוזאונים, או לבדוק אונליין קופונים שיש באותו יום עבור המוזאונים שמעניינים אתכם. כאמור, אנחנו לא נכנסנו למוזיאונים, אבל עדיין נהנו לטייל בשבילי הפארק.
קליפורניה חלק א': סן דייגו- פארק בלבואה

סן דייגו הייתה עד כה אחד המקומות היפים שהייתי בו, ואני ממליצה בחום לבקר בה!
יש לכם שאלות? אהבתם? כתבו לי פה בתגובות, ואם אתם אוהבים לקרוא אותי מקשקשת על אוכל, טיולים, ויצירה עקבו אחריי בפייסבוק, באינסטגרם ושמרו את הפוסט בפינטרסט!