הריון והורות/ משתפת

איך מכינים ילד/ה לאח/ות חדש/ה

כתבתי בעבר בקצרה על המעון המופלא שנועם היה בו. המעון היה חממה מופלאה שזכינו להיות חלק ממנה במשך שנתיים. במעון קיבלנו הדרכת הורים אחת לשבועיים עם מטפלת רגשית.
המטפלת הרגשית שלנו (כבר לא 🙁 ) , היא מטפלת בחסד עליון ובהדרכת הורים למדנו ממנה המון. זה שירות שלדעתי כל מעון וגן צריכים לקבל. זה שירות שכל הורה צריך לקבל- כי זה באמת עוזר.
כשהייתי בהריון על תמרה הצוות עזר לי להכין את נועם בצורה מופלאה לבואה.
ידענו בדיוק מתי לספר, מה לעשות כשאני בבי"ח ולמה לצפות בהמשך.
הדובדבן הוא הספר המקסים מקסים שהכינו לנועם- ספר מותאם בדיוק לו. וזה כ"כ עזר לו כשהייתי מאושפזת מספר ימים בבי"ח ובהתאקלמות שלו למצב החדש בבית.
אז החלטתי להכין טמפלייט יפה ומעוצב- ככה שכל מי שרוצה להכין את הילד/ה שלו לאח/ות ללידה באמצעות ספר אישי יכול. אז גם אם לא בא לכם לקרוא את פניני החוכמה שלי אודות הכנה לבואו של התינוק החדש, תגללו למטה ותכנסו לקובץ ותכינו ספר אישי לילד/ה.

הריון

הריון, דהיינו, תשעה חודשים, פרק זמן ארוך מאוד לילדים. לכן, אין לספר או להסביר להם בפוטרוט מוקדם מידי. בחודש שביעי זה זמן טוב. הבטן כבר יוצאת (על מי אני עובדת, בהריון האחרון יצאה לי בטן כבר בחודש רביעי), ואפשר לספר שעתיד להיוולד אח או אחות קטנה.
כחלק מההכנה, אפשר לרתום את הילד לארגון הדברים לקראת התינוק.
אנחנו הרכבנו את העריסה עם נועם, עשינו סדר בבגדי התינוקות, לימדנו אותו לקשור את פו הדוב בסל קל. זה גם מהנה לעשות את זה יחד וגם באמת חשוב כדי שהילד ירגיש חלק מהתהליך.

בזמן שאת בבי"ח

אני שהיתי ארבעה ימים בבי"ח. ולא הבאנו את נועם לבקר אותי, בגלל שהיה אסור (קורונה וזה) והוא היה עם אמא שלי. האמת בזמן הזה הוא בקושי רצה לדבר איתי בטלפון.. הוא היה "עסוק" מידי.
בעת שהייתי בבית החולים דימה לקח לנועם בובה של חתול ואמרנו שהבובה היא מהתינוקת. יש מטפלים שטוענים שזה זלזול באינטילגנציה של הילד. נועם שלי ילד מבריק, ואין איש מקצוע שלא אומר את זה והוא עף על הבובה. עף. בעת שהותי בבי"ח דימה סיפר שהוא עשה איתה הכל. צחצח לה שיניים, האכיל אותה בקבוק, לקח אותה לגן והלך איתה לישון.

חוזרים הביתה- זמן איכות וגבולות

כשחזרנו מבי"ח נועם פתאום נראה לי ענקי. ענקי. חשוב לא לבלבל ולחשוב שבגלל שהוא נראה לנו פתאום גדול הוא באמת גדול. אז לא לצפות שפתאום הוא יתנהג בבגרות ביחס לתינוק.
כשחזרנו הביתה דימה לקח חופש (דבר שלא קורה הרבה) והרבה להיות עם נועם או עם התינוקת כדי שאני אהיה עם השני/ה. היה לנו חשוב שלנועם יהיה זמן איכות עם הורה בלי התינוקת.
במקביל, לא ויתרנו על הגבולות בבית ואצלנו בבית יש לא מעט כאלו. אני מאמינה שילד עם גבולות הוא ילד בטוח. ודווקא בתקופה כל- כך מעורערת מבחינתו, שכל המאזן המשפחתי משתנה חשוב לשמור על הגבולות שהוא רגיל אליהם.
בעת הטיפול בתינוקת ביקשנו את עזרתו (ועודנו מבקשים). לדוגמא אנחנו מקלחים אותה איתו (כשהוא מעוניין כמובן), אנחנו מבקשים ממנו להביא לנו סינר, חיתול, מגבונים או מוצץ. הסברנו לו איך לתת לה מוצץ. הפעולות הפשוטות האלו נותנות לו להרגיש בעל ערך- שהוא אח גדול שעוזר.
וכשאת נתקעת עם קקי גב בהפתעה, זה באמת עוזר שמשהו מביא לך חיתול ומגבונים באופן בהול.

אז הכל מושלם?

טוב לצערי ממש לא. הרבה ילדים חווים רגרסיות כשנולד/ת להם אח/ות חדשה. חלק מרטיבים, חלק יכולים לחוות רגרסיה בדיבור או בהתנהגות. חלק מהילדים לא מרוצים מבוא התינוקת הביתה, ומבקשים שיחזירו אותה לבית החולים ונועם?
כשחזרנו הביתה נועם היה מקסים לתמרה. ממש מקסים. הוא הוקסם ממנה. הסברנו לו איך לשים לה מוצץ, ושמותר לתת נשיקה בידיים וברגליים ולא בפנים, ובכללי השתדלנו ממש לא להגיד לו "לא" או "אל" שלא יווצר לו אנטי אליה.
אבל במקביל לחמידות השיא שלו לתמרה הוא התחיל להתחצף אלי, הוא לא הסכים לחבק אותי או לנשק אותי, הוא לא רצה שאקרא לו ספר לפני שינה. האנטי שלו נותב בעיקר אליי.
המטפלת הרגשית שלו אמרה שזה בגלל שהוא כ"כ חכם ומבין שהתנהגות שלילית אל אחותו הקטנה לא תתקבל טוב.
ואני לא אשקר, זה היה קשה ומאוד כואב שהילד המחבק והאוהב שלי דחה בתוקף כל גילוי חיבה כל שהוא ממני. הוא עדיין מתחצף ואנחנו כמובן לא מקבלים את זה ולא מאפשרים לחוצפה לעבור ככה על הדרך כי נולדה לו אחות. אבל אנחנו כבר לא מתרגשים, כי נולדה לו אחות והחוצפה תעבור ופשוט צריך לתת לזמן לעשות את שלו עד שהוא יתרגל לתא המשפחתי החדש שנוצר. והרי המתנה הכי טובה שאפשר לתת לילד זה אח /אחות (אדלר).

ספר הכנה ללידה

לילד שעומד להוולד לו אח
לילד שעומדת להוולד לו אחות
לילדה שעומד להוולד לה אח
לילדה שעומדת להוולד לה אחות
הרעיון הוא להכנס ללינק,  ולגרור תמונות רלוונטיות לכל דף. ואז אפשר להדפיס ולניילן לילד וכך יהיה לו ספר שיעזור להכין אותו לבואו של אח/ות חדשה.
הכנתי אלבום לדוגמא- התמונות של ההורים לא עקביות- כי פשוט לא מצאתי משפחה אחידה שמתאימה לכל התמונות שאני צריכה, אבל הרעיון מובן, ואם לא, אני פה לשאלות 🙂

 

איך מכינים ילד לאח/ות חדש/ה איך מכינים ילד לאח/ות חדש/האיך מכינים ילד לאח/ות חדש/ה איך מכינים ילד לאח/ות חדש/ה

איך מכינים ילד לאח/ות חדש/ה

מקווה שהפוסט עזר לכם להבין מה הולך לקרות, ואיך להכין את ילדיכם לבואו או בואה של התינוק/ת החדש/ה במשפחה 🙂
אם אתם רוצים להישאר מעודכנים בעוד פניני חכמה, הירשמו לניוזלטר שלי ועקבו אחרי בפייסבוק!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply